تبلیغات
آیا می دانید؟ - درباره مریل استریپ، بانوی بی‌نقص
سبز سبزم ریشه دارم... من درختی استوارم...

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

Powered by
Abzarak.com
http://www.clickchi.com/index.php?refer=Ali_boss
شنبه 26 تیر 1389-06:33 ق.ظ



مریل استریپ برای شانزدهمین بار برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شده است. این بار به خاطر بازی در فیلم جولی و جولیا؛ فیلمی که بازی خارق العاده، باشکوه و پیچیده «استریپش» ذهن شما را درگیر می کند. در غیر این صورت ذهن تان مشغول چیز دیگری می شد. او اسکار را مال خود می کند. چطور ممکن است نکند؟ این جمله اغراق آمیز است، اما واقعیت دارد که شما نمی توانید هیچ دوره یی از جوایز را بدون خانم استریپ تصور کنید.

بانویی که از سال 1979 زمانی که برای بازی در فیلم «شکارچی گوزن» نامزد اسکار بهترین نقش مکمل شد و در بیشتر دوره ها ی جوایز حضور قدرتمند و باثباتی داشته است. او کسی است که سال 1980 برای فیلم «کریمر علیه کریمر» اسکار گرفته و برای «اقتباس» در سال 2003 تنها نامزد شده است. بعد از آن 13 بار دیگر کاندیدای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش زن شد و هر بار هم که نامش را در فهرست این بازیگران اعلام کردند، هر سه نامزد دیگر متفق القول سر تکان داده اند به این نشان که او شایسته دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش زن بوده است.

او آخرین بار سال 1983 برای بازی در فیلم «انتخاب سوفی» صاحب اسکار شده است. بیش از ربع قرن از آن سال گذشته و حالا موعد اسکار سوم برای خانم استریپ رسیده است. از آخرین بار که او اسکار گرفته، جوایز نصیب گوئینت پالترو و هیلاری سوانک (دو بار) و خیلی از بازیگران جوان دیگر شده که کمتر از این بانوی 60ساله مستحقش بوده اند؛ بانویی که برای شب جوایز اسکار همواره سرشار از شور و شوق و حرارت بوده است.

آیا او واقعاً مستحق این همه است یا نه؟ جواب دادن به این سوال مثل پاسخ دادن به پرسش ها ی تشریفاتی مسابقات پیش پاافتاده است؛ مریل استریپ بهترین بازیگر جهان است. من هم قصد مخالفت ندارم. ببینید برای ایزابل ها پرت و ژولیت بینوش یا هر بازیگر فرانسوی دیگر، فرانسه صحبت کردن امری است معمولی. اما همه می دانند زبان فرانسه سخت است. بازیگران برای آنکه به ستاره تبدیل شوند باید کارهای سخت و طاقت فرسا انجام دهند. در برخی موارد از کارنامه کاری خانم استریپ، او بسیار شبیه همتایان فرانسوی اش مثلاً خانم ها پرت یا کاترین دونوو ظاهر شده است.

دونوو کسی است که در فیلم ها ی بزرگ و کوچک و کمدی یا درام بازی کرده البته نه الزاماً دلپذیر و مطبوع اما همیشه بااحساس بوده است و باشکوه. اما خانم استریپ علاوه بر آنکه در فیلم ها ی متنوعی بازی کرده، بی تردید «ستاره» است. بازیگری بزرگ و خارق العاده برای سه دهه که در این پنج سال اخیر هم با فیلم ها یی که در صدر جدول فروش بوده اند، درخشیده و حیرت انگیز بوده است. فیلم ها ی «شیطان پرادا می پوشد»، «ماما میا»،«جولی و جولیا»، «این پیچیده است» را در نظر بگیرید. همگی از فیلم ها ی پرفروش سینما بوده اند. منصفانه است اگر بگوییم موفقیت این فیلم ها در گیشه به حضور خانم استریپ مربوط است. هرچند علت تام و تمام فروش شان خانم استریپ نیست.

خانم استریپ کسی است که با دقت و وسواس زیاد اختلافات جزیی اجراها و شباهت ها ی هر نقش را متوجه می شود و با مهارت و استادی ارزش و اهمیت آنها را برای حفظ کیفیت شان رعایت می کند. او تنها ستاره دهه 80 فیلم ها نبوده است. اما تجسم تشخص و اعتبار آن ستاره ها در زمینه زیبایی شناسی هنر بازیگری بوده است. چیزی که نباید درباره بازی او گفت این است که خانم استریپ نقش را مبتنی بر چارچوب ذهنی ما اجرا نمی کند، برعکس ویژگی او این است که از فیلمی به فیلم دیگر مشخصه ها ی هر نقش را تغییر می دهد و احترام و شکوهی تازه به آن نقش می بخشد. او به لهجه ها ی سخت محلی و زبان کشورهای مختلف مسلط است؛ از لهجه ساکنان غربی پنسیلوانیا در فیلم «شکارچی گوزن» گرفته تا لهجه اکلاهمایی ها در «سیلک وود». زبان لهستانی ها و لهجه آنها را در فیلم «انتخاب سوفی» استادانه اجرا می کند و همچنین لهجه انگلیسی استرالیایی ها در فیلم «فریادی در تاریکی». او حتی به گفتار محلی ها در فیلم «از درون آفریقا» هم مسلط است. فیزیک و اندام خانم استریپ، همچنین لحن و آوایش از فیلمی به فیلم دیگر تغییر می کند و متناسب با آن طراحی می شود. خانم استریپ متناسب با نقش ها ی متنوعی که بر عهده گرفته جسم و روح خود را از وضعیتی خسته، آزرده و زخم خورده به وضعیتی جدی، متفکر، رمزآلود و مبهم تغییر می دهد، به همان راحتی که موهایش را کوتاه، بلند یا رنگ می کند. این ادعا که او در نقش ها یی ظاهر می شود که صد درصد کامل هستند و بی نقص، صحیح نیست. خانم استریپ تقریباً شخصیتی «شبیه» آن نقشی که بر عهده گرفته ارائه و حسی «شبیه» آن حسی که باید بروز دهد، بروز می دهد. اما بی تردید «استریپ» است. این میان باید به ارزیابی ها ی مشکوک و غیرقابل اعتنا درباره بازی خانم استریپ هم توجه کرد. یکی از این ارزیابی ها مربوط است به خانم پاولین کیل درباره بازی خانم استریپ در فیلم «انتخاب سوفی».

او می نویسد؛ «خانم استریپ در انتخاب سوفی بسیار حساب شده و مدیریت شده شخصیت سوفی را خلق کرده است تا انسانیت را تمام و کمال به رخ بکشد تا ثابت کند بازیگر صادق است.» خانم کیل ادامه می دهد؛ «او اجازه نمی دهد هنگام اجرا چیزی از زیر دستش در برود.» این ادعاها اغلب به ما تصورات غلط و مبهم می دهد و حقیقت ندارد.

مگر در برخی فیلم ها ی خاص مثل «انتخاب سوفی» یا «از درون آفریقا» که فضای فیلم ها پر از نظم است و نقش به قدر کافی صراحت دارد. خانم استریپ در دهه 80 به بعد برای نشان دادن تسلطش بر لهجه ها پافشاری نمی کند و این جنبه از توانایی ها یش را به حاشیه می راند (بازی اش در فیلم پل ها ی مدیسن کانتی را به یاد بیاورید. او دیگر با اغراق ایتالیایی حرف نمی زند بلکه تنها ته لهجه ظریفی دارد) اما نقشی را به تصویر می کشد که سیمای موذی گرانه و پریشان احوالی اش را نشان می دهد و او را به اوج در اجرای تکنیک می رساند. آن نقش باعث شکوفایی استریپ شد. فیلم «شیطان پرادا می پوشد» و «جولی و جولیا» یا «شک» را در نظر بگیرید. هرگز به خودتان اجازه نمی دهید بگویید ذره یی از تعهد این بازیگر نسبت به نقش ها ی دراماتیک و سنگین کم شده یا به تکنیک بازی اش خدشه یی وارد شده است. در فیلم جولی و جولیا، دوران جوانی و نوجوانی جولیا را به یاد بیاورید. فیگور، لحن، نحوه رانندگی و ابراز احساساتش مملو از بی پروایی و بی احتیاطی است.

بی پروایی در اجرای نقش این روزها آرزوی بازیگران فیلم ها ی بیوگرافی است. خانم استریپ در فیلم جولی و جولیا چیزی بیشتر از یک اجرا به نمایش نمی گذارد.

( این بازیگر 60ساله بازیگر دوران کودکی و بزرگسالی جولیا است.) در واقع اجرای او تلفیق و ترکیب دو پرسونای سنگین درهم است. در این فیلم شما فراموش نمی کنید در حال تماشای استریپی هستید که در دو نقش جوانی و بزرگسالی جولیا جا افتاده است. درک این جزئیات شما را در شناخت خانم استریپ کمک می کند. شناخت ما از استریپ باعث می شود شخصیت او در فیلم جولی و جولیا به راحتی برایمان جا بیفتد و نشاط بخش و باورکردنی به نظر برسد. او در عرصه سینما بی محابا می تازد.

او، مریل استریپ، نماینده یی عالی رتبه و درخشان برای این هنر است. این روزها او همچون ما از دیدن استریپی که متفاوت و متنوع عمل می کند، لذت می برد. استریپی که نقش خواننده یی فولکلوریک در فیلم «همنشین ساکن مرغزار» را بازی می کند و به فیلمی دیگر مثل «این پیچیده است» می رود و نقش زنی مطلقه و احساساتی و گیج را بر عهده می گیرد. بازی اش را در فیلم «شک» به یاد بیاورید؛ او نقش یک راهبه خشک و عبوس ایرلندی- امریکایی را بازی می کند. این نقش ها واقعاً فراتر از آنچه ما درباره شان می دانیم نیستند. اما استریپ جذابیت منحصر به فردی به آنها داده است. حالا جذابیت شان بیشتر هم می شود، از این بابت که او را می شناسیم و از درجه اعتبار و مهارتش خبر داریم. او هرکاری را به آسانی انجام می دهد.




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -


https://conradhifsjqvyim.wordpress.com/2015/08/17/can-neuropathy-cause-hammertoes
جمعه 29 اردیبهشت 1396 09:02 ق.ظ
Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and
in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.
stewartziv026.livejournal.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 02:57 ق.ظ
Glad to be one of many visitants on this awesome site
:D.
BHW
شنبه 2 اردیبهشت 1396 05:26 ب.ظ
I go to see every day a few sites and sites to read articles or reviews, but this
website gives quality based articles.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:51 ق.ظ
At this time it seems like Expression Engine is the preferred
blogging platform available right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر